A Jung-i Identitás Rendszer - a siker dekódolása

A modern megközelítésben a vállalati szervezeteket élő intelligenciának tekintjük, melyek, mivel az emberek közösségéből áll, ezért az egyéni emberekre is jellemző pszichológiai szabályok szerint működik. Vagyis a csoport identitás és intelligencia vagy kollektív működése érvényesül. Ebben a megközelítésben a szervezet saját tudatosságát elsősorban a vezetők határozzák meg, az ő egyéni tulajdonságaik, tehetségeik adódnak össze és alkotják a szervezeti tudatosságot. A szervezet tulajdonságai, hatékonysága, reakcióképessége, fejlődési képessége, stabilitása fogja meghatározni a cég növekedési potenciálját, illetve, hogy hogyan tud a piaci változásokhoz alkalmazkodni. 

A Jung-i megközelítésben a vezetők által a szervezetnek átadott működésmódokat egy archetípusos rendszerrel dekódoljuk. Az archetípus egy külső problémára adott ösztönös válaszreakció típust jelöl. Több ezer év evolúció során ezek a sikeres és jól működő mintázatok beépültek az emberi kollektív tudásba. A jó vezetők azok, akik ehhez a kollektív intelligenciához hozzá tudnak férni és tudják működtetni, továbbá be tudják adni vagy képviselni a szervezet egészébe. Ha ez jól működik, akkor a szervezet növekedési potenciálja, túlélő képessége megsokszorozódik, versenyelőnyre tesz szert. 

‘A Mapping the Organizational Psyche’ ( John G. Corlett és Carol S. Pearson) című könyv és több vezető üzleti iskola kutatásai és álláspontja alapján ezt a dinamikát legjobban és a legmodernebb megközelítésben Jung-i pszichológián alapuló modellel képezhetjük le. Lásd a Harvard Business Review cikkjét.

Óriási előnye ennek a modellnek, hogy ugyanabban a rendszerben leképezhetjük és megfoghatjuk a vezetőfejlesztés, szervezetfejlesztés, üzletfejlesztés és a branding területét. Egy kis bátorsággal még a piaci szegmentációra és vásárlói csoportok kialakítására is alkalmas. A versenytársak kommunikáció- és brand elemzésére, a sikeres vagy sikertelen piaci működésének dekódolására is használhatjuk. A tudatos archetípus alapú szervezeti struktúra automatikusan megadja a szervezeti identitást, ami az employer branding alapja. Biztosítja a szervezeti integrációt, a vezetői együttműködést, továbbá a belső és a külső identitás összhangját a vásárlók felé, a kommunikációnk hitelességét. 

Az alábbiakban ennek a megközelítésnek a rövid ismertetése található.

A Vállalati Szervezet Tudattérképe 

  • Conscious Organization: vezetői utasítások, üzleti terv, munkakörök és munkaköri leírások, szervezeti struktúra, üzleti stratégia, üzleti terv
  • Organization Unconscious – szervezeti identitás, vállalati kultúra, szervezeti szokásrendszer, szervezeti problémák és konfliktusok
  • Organization Shadow – megtagadott vagy rejtett tulajdonságok, nem működő területek, ki nem használt lehetőségek
  • Collective Unconscious – iparági kollektív és az archetípus alapú szervezeti dinamikák
  • Operating Environment – piac, ahogyan a piac látja a szervezetet, céget – public face, public image, brand

Szervezeti Intelligencia Jung-i Megközelítésben

  • Meaning – küldetés (mission statement), üzleti stratégia (business strategy), branding és image 
  • Material Subsystem – infrastruktúra, telephely, finanszírozás, adminisztráció
  • Production Subsystem – profittermelő tevékenység, kereskedelmi vagy e-commerce cégeknél, webshop értékesítés, beszerzés, készletezés, árazás
  • Human Community – a szervezeten belüli együttműködés és munkahatékonyság, eredményesség, elkötelezettség
  • Learning Subsystem – problémakezelés, tanulás, fejlődés megoldásokból, üzletfejlesztés, szervezetfejlesztés

A Funkcionális Egység és az Archetípusok Kapcsolata

Azt mutatja, hogy az egyes funkcionális alegységek milyen archetípusokat igényelnek ahhoz, hogy jól tudjanak működni. Az archetípusokat a vezetők adják hozzá a szervezethez. Ha a vezetői csapatból hiányzik egy adott archetípus, akkor az a terület szervezeti szinten nem fog jól működni. 

A vezető- és szervezetfejlesztésben az általunk használt archetípusok összefoglaló ábrái

Leadership Style (Leadership Mindset) Archetípusok

Ettől a brandingben használt archetípusok eltérhetnek. 

Rendszer és Rendezettség - Király és Bíró
  • KIRÁLY – Autentikus Szolgálat Alapú Vezető. A hiteles szolgáló vezetők a csapatuk szükségleteit a sajátjuk elé helyezik. Példamutatással vezetnek, és az alázat, az empátia és a szolgálat kultúráját ápolják.
  • BÍRÓ – Stratéga. A vezetés mint sakkjátszma. Ezek az emberek jól kezelik a szervezet környezetében bekövetkező fejleményeket. Ők adnak jövőképet, stratégiai irányt és a dobozon kívüli gondolkodást, hogy új szervezeti formákat hozzanak létre és jövőbeli növekedést generáljanak.
  • SEGÍTŐ – Gondoskodó Vezető. A csapattagok jólétét helyezik előtérbe. Támogató légkört teremtenek, ahol az egyének úgy érzik, hogy értékelik őket és gondoskodnak róluk.
  • KERESKEDŐ – Tranzaktor.  A vezetés mint üzletkötés. Ezek a vezetők nagyszerű üzletkötők. Képzettek az új lehetőségek felismerésében és kezelésében, és a tárgyalásokban élnek.
  • ELŐADÓMŰVÉSZ – Adaptáció Bajnoka. Rendelkeznek azzal a mozgékonysággal, hogy a folyamatosan változó tájakon eligazodjanak. A körülményekhez igazítják megközelítésüket, miközben megőrzik alapvető értékeiket. Innovátor. 
  • GAZDÁLKODÓ – Építő. A vezetés mint vállalkozói tevékenység. Ezek a vezetők arról álmodnak, hogy létrehoznak valamit, és megvan bennük a tehetség és az elszántság ahhoz, hogy álmukat valóra váltsák.
  • MÁGUS (TRANSZFORMER) – Változás Katalizáló. A vezetés mint fordulatos (turnaround) tevékenység. Ezek a vezetők szeretik a zűrös helyzeteket. Mesterei az újratervezésnek és az új szervezeti „tervrajzok” (blueprint) létrehozásának.
  • PAP (PROMOTER)  – Motivációs Storyteller. Lenyűgöző elbeszélésekkel ragadják meg közönségüket. A történetmesélés segítségével olyan üzeneteket közvetítenek, amelyek mélyen rezonálnak és cselekvésre ösztönöznek.
  • HARCOS – Eredményorientált Vezető. A célok elérésén élnek. Példamutatóan vezetnek, és arra ösztönzik magukat és csapatukat, hogy túlteljesítsék az elvárásokat és kézzelfogható eredményeket érjenek el.
  • DOLGOZÓ – Együttműködést Segítő Vezető. Kiválóan össze tudják hozni a különböző elméket. Elősegítik a csapatmunkát, kihasználva minden egyes tag erősségeit a közös siker elérése érdekében.
  • TANÍTÓ – Empatikus Mentor. A csapattagok fejlődését és jólétét helyezik előtérbe. Figyelmesen hallgatnak, útmutatást nyújtanak, és olyan környezetet teremtenek, amelyben az egyének fel tudnak virágozni.
  • TUDÓS – Analitikus Problémamegoldó. Módszeres gondolkodásmóddal közelítik meg a kihívásokat. Komplex problémákat boncolgatnak, adatokat elemeznek, és innovatív megoldásokat dolgoznak ki.
  • KREÁTOR – A vezetés mint kreatív ötletgenerálás. Ezek az emberek az újdonságokra összpontosítanak. Nagyszerű képességgel rendelkeznek a rendkívül nehéz problémák megoldására.
  • ÁRTATLAN – Tiszta, erényes és hibátlan. Az örök optimista, pohara mindig félig tele van. A paradicsom ígéretét keresi. Az egység és a megújulás érzését testesíti meg, a belső békét és elfogadást képviseli.

Vezető attitűdöt és motivációt leképező archetípusok

Az egyes szervezeti egységek és csoportok munka dinamikáját alapvetően meghatározza. 

Valahová tartozás - Család és Otthon
  • Család – egymást támogató szeretet közösség
  • Otthon – a lakhelyünk, ahol biztonságban érezzük magunkat
  • Szerető – egy személy, akihez közelebb állunk, mert élvezzük a társaságát, jó vele együtt lenni
  • Szeretet tárgya – lehet személy, munkahely, pozíció, feladattípus. Minden amire vágyunk, hogy a miénk legyen.
  • Hős – küldetését, célját megvalósító személy
  • Cél – egy kitűzött eredmény, amit el akarunk érni és amihez siker érzete társul 
  • Álmodó – egy személy, aki örömét leli az új dolgok kitalálásában és megalkotásában
  • Szebb Jövő – egy olyan jövőbeli állapot, amiért hajlandóak vagyunk áldozatokat hozni
  • Csoport – egy közösség, aki követi a vezetőjét
  • Vezető – az a személy, aki egy szervezet/közösség irányításával foglalkozik; aki tudja, mit és hogyan kell tenni ahhoz, hogy a vezetésére bízottak célba jussanak

Vezetői Archetípus Portfóliók

Az egyes vezetői szintek hatékony ellátásához szükséges archetípusok kombinációja. Ezeknek az arányát egyénileg kell kialakítani.

Cégtulajdonos portfólió

Mindset Archetípusai: Mágnás, Művész, Segítő, Bíró + egy ami a legközelebb áll hozzá

Motivációs Archetípusai: Dreamer, Visionary, Explorer

Mindset Archetípusai: Király, Pap, Dolgozó, Kereskedő, Tanító, Mágus, Bíró, plusz egy ami a legközelebb áll hozzá

Motivációs Archetípusai: Visionary – Vision és Purpose, Uralkodó – közösség formálás és közösség vezetés

Mindset Archetípusai: Harcos (hatalmi tengelyről) problémák leküzdése, Bíró – checkpointok, ellenőrzés, Dolgozó, Tudós – szakmaiság, helyzetelemzés

  • ebből a négyből középvezetőnél egyik sem lehet shadowban, mert akkor blokkolt lesz a vezetői működés
  • + egy egyéni, ami az ő vezetői stílusához, személyiségéhez a legközelebb áll (bármelyik lehet)

 

Motivációs Archetípusai:

  • jusson el a Hősig
 

Területei:

  • szervezet irányítás, szervezeti egység (saját csapat) irányítása
  • terv végrehajtása
  • időzítések
  • kontroll, ellenőrzés
  • erőforrás kezelés, erőgazdálkodás
  • problémakezelés
  • feladatok ütemezése, szervezése
  • feladatok megvalósítása
  • csapatvezetés
  • kockázatelemzés (Tudós)
  • kokcázat kezelés
  • hatékonyság
  • rutinok működtetése
  • tervkövetés
  • fegyelmezettség
  • mintául szolgáljon a csapatának
  • helyzetfelismerő képesség
  • elemző képesség
  • döntési képesség
  • megítélő képesség
  • gyors reagálás
  • változáskezelés
  • cselekvőképesség
  • compliance – rend betartása
  • technológiai tudás, eszközök használata
  • egyértelmű, lényegretörő, tényszerű kommunikáció
  • információk áramoltatása
  • formális kommunikáció (meetingek)
  • termékelőállítás, alkotás, termelés
 

Mire figyeljen oda más karaktereknél:

  • a Király ne legyen túl erős – mert akkor öntörvényű lesz, nem fogadja el a rendet, saját világot, kis királyságot épít
  • ha van Művész, akkor nem tényszerű, elkerüli a tényeket, a valódi helyzetet, szebb képet mutat
  • itt nem szerencsés a Tanító, ha csak magyaráz, kiselőadást tart – fontos, hogy a vezető mutassa, részt vegyen, csinálja
  • vigyázni kell a Segítővel, hogy ne lelkizze túl a témákat – mert vezetőként határozott irányítást kell adjon
  • Kereskedőnél vigyázni, hogy ne kössön külön egyéni megállapodásokat – ő feladatra szerződik és így csatlakoznak hozzá – ő nem kell egyéni motivációkkal foglalkozzon (az a felső vezetőhöz tartozik)
  • ami az ő személyiségéhez a legközelebb áll – az inkább az ő vezetői stílusát adja, vezetői stílusban működtesse, de ne abból akarja megoldani vagy helyettesíteni bármelyik másik karaktert

Mindset archetípusai: Dolgozó – csinálja a dolgát, Tudós – értsen a szakmájához, plusz találja meg a saját karakterét, ami a személyiségéhez a legközelebb áll 

Motivációs archetípusok:  itt jó a Gyerek meg a Szerető, a munkanélküli az az Árva 

Üdvözöljük

Jelentkezzen be fiókjába