
A modern megközelítésben a vállalati szervezeteket élő intelligenciának tekintjük, melyek, mivel az emberek közösségéből áll, ezért az egyéni emberekre is jellemző pszichológiai szabályok szerint működik. Vagyis a csoport identitás és intelligencia vagy kollektív működése érvényesül. Ebben a megközelítésben a szervezet saját tudatosságát elsősorban a vezetők határozzák meg, az ő egyéni tulajdonságaik, tehetségeik adódnak össze és alkotják a szervezeti tudatosságot. A szervezet tulajdonságai, hatékonysága, reakcióképessége, fejlődési képessége, stabilitása fogja meghatározni a cég növekedési potenciálját, illetve, hogy hogyan tud a piaci változásokhoz alkalmazkodni.
A Jung-i megközelítésben a vezetők által a szervezetnek átadott működésmódokat egy archetípusos rendszerrel dekódoljuk. Az archetípus egy külső problémára adott ösztönös válaszreakció típust jelöl. Több ezer év evolúció során ezek a sikeres és jól működő mintázatok beépültek az emberi kollektív tudásba. A jó vezetők azok, akik ehhez a kollektív intelligenciához hozzá tudnak férni és tudják működtetni, továbbá be tudják adni vagy képviselni a szervezet egészébe. Ha ez jól működik, akkor a szervezet növekedési potenciálja, túlélő képessége megsokszorozódik, versenyelőnyre tesz szert.
‘A Mapping the Organizational Psyche’ ( John G. Corlett és Carol S. Pearson) című könyv és több vezető üzleti iskola kutatásai és álláspontja alapján ezt a dinamikát legjobban és a legmodernebb megközelítésben Jung-i pszichológián alapuló modellel képezhetjük le. Lásd a Harvard Business Review cikkjét.
Óriási előnye ennek a modellnek, hogy ugyanabban a rendszerben leképezhetjük és megfoghatjuk a vezetőfejlesztés, szervezetfejlesztés, üzletfejlesztés és a branding területét. Egy kis bátorsággal még a piaci szegmentációra és vásárlói csoportok kialakítására is alkalmas. A versenytársak kommunikáció- és brand elemzésére, a sikeres vagy sikertelen piaci működésének dekódolására is használhatjuk. A tudatos archetípus alapú szervezeti struktúra automatikusan megadja a szervezeti identitást, ami az employer branding alapja. Biztosítja a szervezeti integrációt, a vezetői együttműködést, továbbá a belső és a külső identitás összhangját a vásárlók felé, a kommunikációnk hitelességét.
Az alábbiakban ennek a megközelítésnek a rövid ismertetése található.
Azt mutatja, hogy az egyes funkcionális alegységek milyen archetípusokat igényelnek ahhoz, hogy jól tudjanak működni. Az archetípusokat a vezetők adják hozzá a szervezethez. Ha a vezetői csapatból hiányzik egy adott archetípus, akkor az a terület szervezeti szinten nem fog jól működni.
Ettől a brandingben használt archetípusok eltérhetnek.
Az egyes szervezeti egységek és csoportok munka dinamikáját alapvetően meghatározza.
Az egyes vezetői szintek hatékony ellátásához szükséges archetípusok kombinációja. Ezeknek az arányát egyénileg kell kialakítani.
Mindset Archetípusai: Mágnás, Művész, Segítő, Bíró + egy ami a legközelebb áll hozzá
Motivációs Archetípusai: Dreamer, Visionary, Explorer
Mindset Archetípusai: Király, Pap, Dolgozó, Kereskedő, Tanító, Mágus, Bíró, plusz egy ami a legközelebb áll hozzá
Motivációs Archetípusai: Visionary – Vision és Purpose, Uralkodó – közösség formálás és közösség vezetés
Mindset Archetípusai: Harcos (hatalmi tengelyről) problémák leküzdése, Bíró – checkpointok, ellenőrzés, Dolgozó, Tudós – szakmaiság, helyzetelemzés
Motivációs Archetípusai:
Területei:
Mire figyeljen oda más karaktereknél:
Mindset archetípusai: Dolgozó – csinálja a dolgát, Tudós – értsen a szakmájához, plusz találja meg a saját karakterét, ami a személyiségéhez a legközelebb áll
Motivációs archetípusok: itt jó a Gyerek meg a Szerető, a munkanélküli az az Árva